UCHWAŁA Nr XXXIII/148/04
Rady Gminy Świętajno
z dnia 29 grudnia 2004 r.
w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Świętajno.
Na podstawie art.3 ust.1, art.18 ust.2 pkt 1, art.22 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U.z 2001 r. Nr 142, poz.1591, zm. z 2002 r. Nr 23, poz.220, Nr 62, poz.558, Nr 113, poz.984, Nr 153, poz.1271, Nr 214, poz.1806, z 2003 r. Nr 80, poz.717, Nr 162, poz.1568, z 2004 r. Nr 102, poz.1055 i Nr 116, poz.1203) Rada Gminy uchwala:
Statut Gminy Świętajno
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
Niniejszy statut stanowi o ustroju Gminy Świętajno, będącej wspólnotą samorządową obejmującą wszystkich jej mieszkańców.
§ 2
Ilekroć w dalszej części statutu będzie mowa o:
1) Gminie - należy przez to rozumieć wspólnotę samorządową Gminy Świętajno,
2) Radzie - należy przez to rozumieć Radę Gminy Świętajno,
3) Komisji - należy przez to rozumieć komisje Rady Gminy Świętajno, w tym Komisję Rewizyjną,
4) Wójcie - należy przez to rozumieć Wójta Gminy Świętajno,
5) Urzędzie - należy przez to rozumieć Urząd Gminy Świętajno,
6) Ustawie - należy przez to rozumieć ustawę o samorządzie gminnym,
7) Statucie - należy przez to rozumieć Statut Gminy Świętajno.
§ 3
Statut określa:
1) ustrój Gminy Świętajno,
2) organizację wewnętrzną oraz tryb pracy Rady i Komisji,
3) zasady tworzenia klubów radnych,
4) zasady dostępu i korzystania przez obywateli z dokumentów Rady i jej Komisji,
5) zasady tworzenia, łączenia, podziału i znoszenia jednostek pomocniczych Gminy (sołectw) oraz udziału Przewodniczących (sołtysów) tych jednostek w pracach Rady.
Rozdział II
Ustrój Gminy
§ 4
1. Gmina Świętajno położona jest w powiecie oleckim, w województwie warmińsko-mazurskim i obejmuje obszar 215 km2.
2. Granice Gminy określone są na mapie stanowiącej załącznik Nr 1 do Statutu.
§ 5
1. Herb Gminy i zasady jego używania określają odrębne uchwały Rady Gminy.
2. Wizerunek graficzny herbu zawiera załącznik Nr 2 do Statutu.
§ 6
1. W celu wykonywania swych zadań Gmina tworzy jednostki organizacyne.
2. Wykaz tych jednostek stanowi załącznik Nr 3 do Statutu.
§ 7
Siedzibą organów Gminy jest miejscowość Świętajno.
Rozdział III
Organizacja wewnętrzna Rady
§ 8
Rada jest organem stanowiącym i kontrolnym w Gminie z wyłączeniem spraw roztrzyganych przez mieszkańców w drodze referendum.
§ 9
1. Rada obraduje na sesjach i roztrzyga w drodze uchwał sprawy należące do jej kompetencji.
2. Oprócz uchwał Rada może podejmować:
1) deklaracje - zawierające zobowiązanie się do określonego postępowania,
2) oświadczenia - zawierające stanowisko w określonej sprawie,
3) apele - wezwania skierowane do adresatów zewnętrznych w celu podjęcia określonej inicjatywy lub działania,
4) postanowienia proceduralne.
§ 10
1. Rada działa na sesjach oraz poprzez organy wewnętrzne, w tym komisje stałe Rady.
2. Wójt i komisje stałe składają RadzieGminy roczne sprawozdania ze swojej działalności.
§ 11
1. Rada wybiera i powołuje ze swego grona:
1) Przewodniczącego,
2) 2 Wiceprzewodniczących,
3) Komisję Rewizyjną,
4) Komisję Budżetową
5) Komisję Porządku Publicznego,
6) Komisję Zdrowia, Oświaty, Kultury i Spraw Socjalnych,
7) Komisję Rolnictwa, Rozwoju Gospodarczego i Promocji Gminy,
8) Komisje doraźne powoływane do określonych zadań.
2. W skład komisji stałych, wymienionych w ust.1 pkt 3,4,5,6, i 7 wchodzi od 3 do 7 członków.
3. Radny może być członkiem najwyżej dwóch Komisji stałych.
§ 12
1. Przewodniczący Rady organizuje całokształt prac Rady i prowadzi jej obrady.
2. Wyboru Przewodniczącego i Wiceprzewodniczących powinna dokonać Rada Gminy nowej kadencji , na swojej pierwszej sesji.
3. Zasady zwołania pierwszej sesji nowo wybranej Rady określa Ustawa.
§ 13
Do zadań Przewodniczącego należy:
1) reprezentowanie Rady na zewnątrz,
2) zwoływanie sesji Rady oraz ustalanie porządku obrad,
3) przewodniczenie obradom,
4) zarządzanie i przeprowadzanie głosowań nad projektami uchwał,
5) podpisywanie uchwał Rady i protokołów sesji Rady, którym przewodniczył,
6) czuwanie nad organizacją i zapewnieniem warunków niezbędnych do wykonywania przez radnych ich mandatu.
§ 14
W przypadku odwołania z funkcji bądź wygaśnięcia mandatu Przewodniczącego lub Wiceprzewodniczącego przed upływem kadencji, Rada na swej najbliższej sesji dokonuje wyboru na wakujące stanowisko.
§ 15
Zadania Przewodniczącego pod jego nieobecność wykonuje jeden z Wiceprzewodniczących.
§ 16
1. Przewodniczący Rady lub z jego upoważnienia Wiceprzewodniczący koordynują i nadzorują prace Komisji Rady.
2. Podziału zadań w zakresie, o jakim mowa w ust.1, dokonuje Przewodniczący Rady.
§ 17
Obsługę Rady i jej organów zapewnia Wójt poprzez pracownika Urzędu Gminy, zatrudnionego na stanowisku ds. obsługi Rady lub innego wyznaczonego w zastępstwie.
1. Sesje
§ 18
1. Sesje Rady są jawne, z zastrzeżeniem ust.2. Zawiadomienie o terminie, miejscu i przedmiocie obrad Rady podaje się do publicznej wiadomości na 3 dni przed sesją w sposób zwyczajowo przyjęty.
2. Wyłączenie jawności sesji lub jej części jest dopuszczalne w przypadkach przewidzianych w ustawach.
3. O wyłączeniu jawności sesji Przewodniczący informuje przed odczytaniem porządku obrad, co odnotowuje się w protokole obrad.
4. Rada odbywa sesje zwyczajne z częstotliwością potrzebną do wykonania zadań Rady, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.
5. Sesjami zwyczajnymi są sesje przewidziane w planie pracy Rady.
6. Sesjami zwyczajnymi są także sesje nieprzewidziane w planie, ale zwołane w zwykłym trybie.
7. Sesje nadzwyczajne są zwoływane w przypadkach przewidzianych w Ustawie.
§ 19
1. Sesje przygotowuje Przewodniczący.
2. Przygotowanie sesji obejmuje:
1) ustalenie porządku obrad,
2) ustalenie czasu i miejsca obrad,
3) zapewnienie dostarczenia radnym materiałów, w tym projektów uchwał, dotyczących poszczególnych punktów porządku obrad.
3. O terminie, miejscu i proponowanym porządku obrad sesji powiadamia się radnych najpóźniej na 7 dni przed terminem obrad za pomocą listów lub w inny skuteczny sposób.
4. Projekty uchwał i inne materiały na sesję przekazuje się radnym najpóźniej na 10 dni przed sesją.
5. Materiały dotyczące sesji poświęconej uchwalaniu budżetu i sprawozdania z wykonania budżetu przesyła się radnym najpóźniej na 14 dni przed sesją.
6. W razie niedotrzymania terminów, o jakich mowa w ust.3,4 i 5 Rada może podjąć uchwałę o odroczeniu sesji i wyznaczyć nowy termin jej odbycia. Wniosek o odroczenie sesji może być zgłoszony przez radnego tylko na początku obrad, przed głosowaniem nad ewentualnym wnioskiem o zmianę porządku obrad.
§ 20
1. Przed każdą sesją Przewodniczący Rady, po zasięgnięciu opinii Wójta ustala listę osób zaproszonych na sesję.
2. W sesjach Rady uczestniczą Sekretarz i Skarbnik Gminy oraz kierownicy gminnych jednostek organizacyjnych.
§ 21
Wójt obowiązany jest udzielić Radzie wszelkiej pomocy technicznej i organizacyjnej w przygotowaniu i odbyciu sesji.
§ 22
Publiczność obserwująca przebieg sesji zajmuje wyznaczone dla niej miejsca.
§ 23
1. Sesja odbywa się na jednym lub kilku posiedzeniach.
2. Na wniosek Przewodniczącego obrad bądź radnego, Rada może postanowić o przerwaniu sesji i kontynuowaniu obrad w innym wyznaczonym terminie na kolejnym posiedzeniu tej samej sesji.
3. O przerwaniu sesji w trybie przewidzianym w ust.2 Rada może postanowić w szczególności ze względu na niemożliwość wyczerpania porządku obrad lub konieczność jego rozszerzenia, potrzebę uzyskania dodatkowych materiałów lub inne nieprzewidziane przeszkody, uniemożliwiające Radzie właściwe obradowanie lub podjęcie uchwał.
4. Fakt przerwania obrad oraz imona i nazwiska radnych, którzy bez usprawiedliwienia opuścili obrady przed ich zakończeniem, odnotowuje się w protokole.
§ 24
1. Otwarcie sesji następuje po wypowiedzeniu przez Przewodniczącego formuły: "Otwieram (kolejny numer sesji) sesję Rady Gminy".
2. Po otwarciu sesji Przewodniczący stwierdza na podstawie listy obecności prawomocność obrad.
3. W przypadku braku quorum Przewodniczący Rady przerywa obrady i wyznacza następne posiedzenie Rady podając miejsce, dzień i godzinę jego rozpoczęcia.
4. Po stwierdzeniu prawomocności obrad Przewodniczący Rady wyznacza jednego z Wiceprzewodniczących do obliczania wyników głosowania jawnego, sprawdzanie quorum oraz wykonywanie czynności o podobnym charakterze.
§ 25
Po otwarciu sesji Przewodniczący stawia pytanie o ewentualny wniosek w sprawie zmiany porządku obrad.
§ 26
Porządek obrad obejmuje w szczególności:
1) otwarcie sesji,
2) odczytanie porządku obrad,
3) przyjęcie protokołu z obrad poprzedniej sesji,
4) interpelacje i zapytania radnych,
5) informację Przewodniczącego Rady i Przewodniczących komisji stałych z bieżącej działalności,
6) informację Wójta o pracy w okresie między sesjami, a zwłaszcza o wykonaniu uchwał Rady,
7) rozpatrzenie projektów uchwał lub zajęcie stanowiska,
8) odpowiedzi na interpelacje i zapytania bieżące, ewentualnie z porzedniej sesji,
9) wolne wnioski i informacje oraz zapytania mieszkańców,
10) zamknięcie sesji.
§ 27
1. Interpelacje kierowane są do Wójta.
2. Interpelacje dotyczą spraw o istotnym znaczeniu dla Gminy i jej mieszkańców, w szczególności, gdy roztrzygnięcie bądź wyjaśnienie tych spraw może wymagać zebrania informacji lub zasięgnięcia opinii ekspertów.
3. Interpelacja powinna zawierać krótkie przedstawienie stanu faktycznego, będącego jego przedmiotem oraz wynikające zeń pytanie.
4. Interpelacje składa się pisemnie na ręce Przewodniczącego Rady. Przewodniczący niezwłocznie przekazuje interpelację adresatowi.
5. Odpowiedzi na interpelację udziela się w formie pisemnej w terminie 21 dni - na ręce Przewodniczącego Rady i radnego składającego interpelację. Odpowiedź na piśmie sporządzają osoby upoważnione przez Wójta, względnie sam Wójt.
6. W razie uznania odpowiedzi za niezadawalającą, radny interpelujący może wystąpić z pisemnym wnioskiem do Przewodniczącego Rady o nakazanie niezwłocznego uzupełnienia odpowiedzi.
7. Przewodniczący Rady informuje radnych o złożonych interpelacjach i odpowiedziach na najbliższej sesji Rady w ramach odrębnego punktu obrad.
§ 28
1. Zapytania składa się w sprawach aktualnych problemów Gminy, a także w celu informacji o konkretnym stanie faktycznym.
2. Zapytania składane są ustnie do protokołu lub pisemnie na ręce Przewodniczącego Rady.
3. W miarę możliwości Wójt lub upoważniona przez niego osoba udziela odpowiedzi na zapytania w trakcie sesji.
4. Jeżeli bezpośrednia odpowiedź na zapytanie jest niemożliwa, pytany udziela odpowiedzi pisemnej w terminie 14 dni. Postanowienie § 27 ust.5 stosuje się odpowiednio.
§ 29
1. Poprzez wnioski mieszkańców rozumie się propozycje mieszkańców dotyczące rozwiązywania problemów, w szczególności:
1) rozwoju Gminy,
2) funkcjonowania instytucji Gminy,
3) wyglądu estetycznego Gminy,
4) porządku i bezpieczeństwa publicznego,
5) promocji Gminy,
6) udziału młodzieży w życiu Gminy,
7) kultury, sportu i turystyki.
2. Mieszkaniec zgłasza chęć wystąpienia podczas sesji w punkcie porządku obrad "Wolne wnioski".
3. Rada decyduje w drodze głosowania o odrzuceniu bądź przyjęciu wniosku i przekazaniu go do odpowiedniej Komisji.
§ 30
1. Przewodniczący prowadzi obrady według ustalonego porządku, otwierając i zamykając dyskusję nad każdym z punktów.
2. Przewodniczący udziela głosu według kolejności zgłoszeń. W uzasadnionych przypadkach może udzielić głosu poza kolejnością.
3. Radnemu nie wolno zabierać głosu bez zezwolenia Przewodniczącego.
4. Przewodniczący może zabierać głos w każdym momencie obrad.
5. Przewodniczący może udzielić głosu osobie nie będącej radnym.
6. Przewodniczący może udzielić głosu Wójtowi w każdym momencie obrad.
§ 31
1. Przewodniczący Rady czuwa nad sprawnym przebiegiem obrad, a zwłaszcza nad zwięzłością wystąpień radnych oraz innych osób zaproszonych na obrady sesji.
2. Przewodniczący może czynić radnym uwagi dotyczące tematu, formy i czasu trwania ich wystąpień, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach zażądać zdyscyplinowania odpowiedzi.
3. Jeżeli temat lub sposób wystąpienia albo zachowanie radnego w sposób oczywisty zakłócają porządek obrad bądź uchybiają powadze sesji, Przewodniczący przywołuje radnego do porządku, a gdy przywołanie nie odniosło skutku może mu odebrać głos, nakazując odnotowanie tego faktu w protokole.
4. Postanowienia ust.2 i 3 stosuje się odpowiednio do osób spoza Rady zaproszonych na sesję i do publiczności.
5. Po uprzednim ostrzeżeniu Przewodniczący może nakazać opuszczenie sali tym osobom spośród publiczności, które swoim zachowaniem lub wystąpieniami zakłócają porządek obrad bądź naruszają powagę sesji.
§ 32
Przewodniczący przyjmuje do protokołu sesji wystąpienie radnego zgłoszone na piśmie, lecz nie wygłoszone w toku obrad, informując o tym Radę.
§ 33
1. Przewodniczący Rady udziela głosu poza kolejnością w sprawie wniosków formalnych, a w szczególności:
1) stwierdzenia quorum,
2) ograniczenia czasu wystąpień dyskutantów,
3) zamknięcia listy mówców lub kandydatów,
4) zakończenia dyskusji w celu podjęcia uchwały,
5) zarządzenia przerwy,
6) odesłania projektu uchwały do Komisji,
7) przeliczenia głosów (w przypadku rozbieżności przy liczeniu),
8) przestrzegania regulaminu obrad.
2. Wójt i Przewodniczący Komisji właściwej dla przedmiotu obrad mają prawo głosu poza kolejnością.
3. Wnioski formalne Przewodniczący poddaje pod dyskusję po dopuszczeniu jednego głosu "za" i jednego głosu "przeciw" wnioskowi, po czym sprawę poddaje pod głosowanie.
§ 34
Przewodniczący Rady poddaje pod głosowanie wyłącznie wniosek, który jest dostatecznie jasno i precyzyjnie sformułowany.
§ 35
1. Sprawy osobowe Rada rozpatruje w obecności zainteresowanego. Rada może jednak postanowić inaczej.
2. Postanowienie ust.1 nie dotyczy przypadków nieusprawiedliwionej nieobecności zainteresowanego na sesji.
§ 36
1. Po wyczerpaniu listy mówców Przewodniczący zamyka dyskusję. W razie potrzeby zarządza się przerwę w celu umożliwienia właściwej Komisji lub Wójtowi ustosunkowania się do zgłoszonych w czasie debaty wniosków, a jeżeli zaistnieje taka konieczność - przygotowania poprawek w rozpatrywanym dokumencie.
2. Po zamknięciu dyskusji Przewodniczący rozpoczyna procedurę głosowania.
3. Od chwili rozpoczęcia procedury głosowania do momentu zarządzenia głosowania Przewodniczący może udzielić radnym głosu tylko w celu zgłoszenia lub uzasadnienia wniosku formalnego o sposobie lub porządku głosowania.
§ 37
1. Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący kończy sesję wypowiadająć formułę: "Zamykam...(kolejny numer sesji) sesję Rady Gminy".
2. Czas od otwarcia sesji do jej zakończenia uważa się za czas trwania sesji.
3. Postanowienie ust.2 dotyczy także sesji, która objęła więcej niż jedno posiedzenie.
§ 38
Do wszystkich osób pozostających w miejscu obrad po zakończeniu sesji lub posiedzenia mają zastosowanie ogólne przepisy porządkowe właściwe dla miejsca, w którym sesja się odbywa.
§ 39
1. Pracownik prowadzący obsługę Rady lub osoba wyznaczona przez Wójta do protokołowania sesji sporządza protokół z sesji.
2. Przebieg sesji protokolant może nagrywać na taśmę magnetofonową, którą przechowuje się do czasu przyjęcia protokołu przez Radę.
§ 40
1. Protokół z sesji musi odzwierciedlać jej rzeczywisty przebieg.
2. Protokół z sesji powinien w szczególności zawierać:
1) numer, datę i miejsce odbywania sesji, godzinę jej rozpoczęcia i zakończenia oraz wskazywać numery uchwał, imię i nazwisko Przewodniczącego obrad i protokolanta,
2) stwierdzenie prawomocności posiedzenia,
3) imiona i nazwiska nieobecnych członków Rady z ewentualnym podaniem przyczyn nieobecności,
4) odnotowanie przyjęcia protokołu z poprzedniej sesji,
5) ustalony porządek obrad,
6) przebieg obrad a w szczególności treść wystąpień albo ich streszczenie, teksty zgłoszonych, jak również uchwalonych wniosków, a nadto odnotowanie faktów zgłoszenia pisemnych wystąpień, stanowiska wobec treści uchwały,
7) przebieg głosowania z wyszczególnieniem liczby głosów "za", "przeciw" i "wstrzymujących",
8) podpis Przewodniczącego obrad i osoby sporządzającej protokół.
3. Protokół powinien być sporządzony w ciągu 7 dni od dnia sesji.
§ 41
1. Nie później niż na najbliższej sesji radni mogą zgłaszać poprawki lub uzupełnienia do protokołu, przy czym o ich uwzględnieniu w okresie międzysesyjnym roztrzyga Przewodniczący po wysłuchaniu protokolanta i przesłuchaniu taśmy magnetofonowej z nagraniem. O uwzględnieniu lub odrzuceniu poprawek i uzupełnień wniesionych na sesji roztrzyga Rada w głosowaniu.
2. Jeżeli wniosek wskazany w ust.1 nie zostanie uwzględniony, wnioskodawca może wnieść sprzeciw do Rady.
3. Rada może podjąć uchwałę o przyjęciu protokołu z poprzedniej sesji po rozpatrzeniu sprzeciwu, o jakim mowa w ust.2.
§ 42
Do protokołu dołącza się listę obecności radnych oraz odrębną listę zaproszonych gości, teksty przyjętych przez Radę uchwał, usprawiedliwienia osób nieobecnych, oświadczenia i inne dokumenty złożone na ręce Przewodniczącego Rady.
2. Uchwały
§ 43
1. Uchwały, deklaracje, oświadczenia, apele i opinie są sporządzane w formie odrębnych dokumentów.
2. Przepis ust.1 nie dotyczy postanowień proceduralnych.
§ 44
1. Inicjatywę uchwałodawczą posiada Wójt, Komisje Rady, Kluby radnych lub co najmniej 3 radnych chyba, że przepisy prawa stanowią inaczej.
2. Projekt uchwały związany z wydatkowaniem środków budżetowych powinien być przedłożony Radzie wraz z uzasadnieniem, w którym należy wskazać potrzebę podjęcia uchwały oraz informację o skutkach finansowych jej realizacji.
3. Projekty uchwał powinny być przedstawione radcy prawnemu w celu ustalenia ich zgodności z prawem w trybie określonym ustawą o radcach prawnych.
§ 45
Uchwały Rady powinny być zredagowane w sposób zwięzły, syntetyczny, przy użyciu wyrażeń w ich powszechnie używanym znaczeniu.
§ 46
1. Ilekroć przepisy prawa ustanawiają wymóg działania Rady po zaopiniowaniu jej uchwały, w uzgodnieniu lub w porozumieniu z organami administracji rządowej lub innymi organami samorządu terytorialnego - do zaopiniowania lub uzgodnienia przedkładany jest projekt uchwały przyjęty przez Radę.
2. Postanowienie ust.1 nie ma zastosowania, gdy z przepisów prawa wynika, że przedłożeniu podlega projekt uchwały sporządzony przez Wójta.
§ 47
Uchwały Rady podpisuje Przewodniczący Rady o ile ustawy nie stanowią inaczej.
§ 48
1. Wójt zapewnia ewidencjonowanie oryginałów uchwał w rejestrze uchwał, który odpowiedzialny pracownik przechowuje wraz z protokołami sesji.
2. Kopie lub, jeżeli to niezbędne, odpisy uchwał, a w uzasadnionych sytuacjach również wyciągi z protokołu, przekazuje się jednostkom do realizacji i do wiadomości zależnie od ich treści..
3. Przebieg głosowania
§ 49
W głosowaniach na sesji Rady biorą udział wyłącznie radni.
§ 50
1. Głosowanie jawne odbywa się przez podniesienie ręki.
2. Głosowanie jawne zarządza i przeprowadza Przewodniczący obrad, głosy przelicza wyznaczony przez Przewodniczącego Wiceprzewodniczący, sumując oddane głosy "za", "przeciw" i "wstrzymujące się" i porównuje z listą radnych obecnych na sesji, względnie ze składem lub ustawowym składem Rady. Przewodniczący nakazuje odnotowanie wyników głosowania w protokole sesji.
3. Wyniki głosowania jawnego ogłasza Przewodniczący obrad.
4. W przypadku wątpliwości, co do obliczenia wyników głosowania, Przewodniczący może zarządzić reasumpcję głosowania.
§ 51
1. W głosowaniu tajnym radni głosują za pomocą kart ostemplowanych pieczęcią Rady, przy czym każdorazowo Rada ustala sposób głosowania, a samo głosowanie przeprowadza wybrana z grona Rady Komisja skrutacyjna z wyłonionym spośród siebie Przewodniczącym.
2. Komisja skrutacyjna przed przystąpieniem do głosowania objąśnia sposób głosowania i je przeprowadza.
3. Kart do głosowania nie może być więcej niż radnych obecnych na sesji.
4. Po przeliczeniu głosów Przewodniczący Komisji skrutacyjnej odczytuje protokół, podając wynik głosowania.
5. Karty z oddanymi głosami i protokół głosowania stanowią załącznik do protokołu sesji.
§ 52
1. Przewodniczący obrad przed poddaniem wniosku pod głosowanie precyzuje i ogłasza Radzie proponowaną treść wniosku w taki sposób, aby jego redakcja była przejrzysta a wniosek nie budził wątpliwości, co do intencji wnioskodawcy.
2. W pierwszej kolejności Przewodniczący obrad poddaje pod głosowanie wniosek najdalej idący, jeżeli może to wykluczyć potrzebę głosowania nad pozostałymi wnioskami. Ewentualny spór, co do tego, który z wniosków jest najdalej idący roztrzyga Przewodniczący obrad.
3. W przypadku głosowania w sprawie wyborów osób, Przewodniczący obrad przed zamknięciem listy kandydatów zapytuje każdego z nich czy zgadza się kandydować i po otrzymaniu odpowiedzi twierdzącej zamyka listę kandydatów, a następnie zarządza wybory.
4. Przepis ust.3 nie ma zastosowania, gdy nieobecny na sesji kandydat złożył uprzednio zgodę na piśmie.
§ 53
1. Jeżeli oprócz wniosku o podjęcie uchwały w danej sprawie zostanie zgłoszony wniosek o odrzucenie tego wniosku, w pierwszej kolejności Rada głosuje nad wnioskiem o odrzucenie wniosku o podjęcie uchwały.
2. Głosowanie nad poprawkami do poszczególnych paragrafów lub ustępów projektu uchwały następuje według kolejności zgłaszania z tym, że w pierwszej kolejności Przewodniczący obrad poddaje pod głosowanie te z nich, których przyjęcie lub odrzucenie roztrzyga o innych poprawkach.
3. W przypadku przyjęcia poprawki wykluczającej inne poprawki do projektu uchwały, poprawek tych nie poddaje się pod głosowanie.
4. W przypadku zgłoszenia do tego samego fragmentu projektu uchwały kilku poprawek stosuje się zasadę określoną w ust.2.
5. Przewodniczący obrad może zarządzić głosowanie łącznie nad grupą poprawek.
6. Przewodniczący obrad zarządza głosowanie w ostatniej kolejności za przyjęciem uchwały w całości, ze zmianami wynikającymi z wniesionych poprawek.
7. Przewodniczący obrad może odroczyć głosowanie, o jakim mowa w ust.6 na czas potrzebny do stwierdzenia, czy wskutek przyjętych poprawek nie zachodzi sprzeczność pomiędzy poszczególnymi postanowieniami uchwały.
§ 54
1. Głosowanie zwykłą większością głosów oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, która uzyskała większą liczbę głosów "za" niż "przeciw". Głosów wstrzymujących się i nieważnych nie dolicza się do żadnej z grup głosujących "za" czy "przeciw".
2. Jeżeli celem głosowania jest wybór jednej z kilku kandydatur lub możliwości, przechodzi kandydatura lub wniosek, na który oddano liczbę głosów większą od liczby głosów oddanych na każde z pozostałych kandydatur lub wniosków.
§ 55
1. Głosowanie bezwzględną większością głosów oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, które uzyskały co najmniej jeden głos więcej od sumy pozostałych ważnie oddanych głosów, to znaczy przeciwnych i wstrzymujących się.
2. Głosowanie bezwzględną większością ustawowego składu oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, która uzyskała liczbę całkowitą ważnych głosów oddanych za wnioskiem lub kandydatem, przewyższającą połowę ustawowego składu Rady.
3. Bezwzględna większość głosów przy parzystej liczbie głosujących zachodzi wówczas, gdy za wnioskiem lub kandydaturą zostało oddanych 50% + 1 ważnie oddany głos.
4. Bezwzględna większość głosów przy nieparzystej liczbie głosujących zachodzi wówczas, gdy za wnioskiem lub kandydaturą została oddana liczba głosów o 1 więcej od liczby pozostałych ważnie oddanych głosów.
4. Komisje Rady
§ 56
1. Przedmiot działania i skład poszczególnych Komisji stałych oraz zakres zadań Komisji doraźnych określa Rada w odrębnych uchwałach.
2. Postanowienie ust.1 nie dotyczy Komisji Rewizyjnej Rady.
§ 57
1. Komisje stałe działają zgodnie z rocznym planem pracy przedłożonym Radzie.
2. Rada może nakazać komisjom dokonanie w planie pracy stosownych zmian.
§ 58
1. Komisje Rady mogą odbywać wspólne posiedzenia.
2. Przewodniczący obrad wybierany jest spośród przewodniczących poszczególnych Komisji.
3. Komisje Rady mogą podejmować współpracę z odpowiednimi komisjami innych gmin, zwłaszcza sąsiadujących a ponadto z innymi podmiotami, jeżeli jest to uzasadnione przedmiotem ich działalności.
4. Komisje uchwalają opinie oraz wnioski i przekazują je Radzie.
5. Przewodniczący lub Wiceprzewodniczący Rady koordynujący pracę Komisji mogą zwołać posiedzenie Komisji i nakazać złożenie sprawozdania Radzie.
§ 59
Pracami Komisji kieruje Przewodniczący Komisji lub zastępca przewoniczącego Komisji, wybrany przez członków danej Komisji.
§ 60
1. Komisje pracują na posiedzeniach.
2. Do posiedzeń Komisji stałych stosuje się odpowiednio przepisy o posiedzeniach Komisji Rewizyjnej.
3. Zawiadomienie o terminie, miejscu i przedmiocie posiedzenia Komisji podaje się do publicznej wiadomości, na 3 dni przed posiedzeniem poprzez wywieszenie obwieszczenia na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy.
§ 61
1. Przewodniczący Komisji stałych, co najmniej raz do roku przedstawiają na sesji Rady sprawozdania z działalności Komisji.
2. Komisje doraźne powoływane przez Radę przedstawiają na sesji sprawozdania z działalności niezwłocznie po zakończeniu swoich prac.
§ 62
1. Opinie i wnioski Komisji uchwalane są w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu Komisji.
2. Komisja nie może odmówić wysłuchania określonej osoby, jeżeli z wnioskiem o takie wysłuchanie wystąpi Przewodniczący Rady.
5. Radni
§ 63
Radny reprezentuje wyborców, utrzymuje stałą więź z mieszkańcami oraz organizacjami, w szczególności poprzez:
1) organizowanie spotkań z wyborcami,
2) informowanie mieszkańców o stanie Gminy i swojej działalności w Radzie,
3) konsultowanie spraw wnoszonych pod obrady Rady,
4) propagowanie zamierzeń i dokonań Rady,
5) przyjmowanie postulatów, wniosków oraz skarg mieszkańców Gminy,
6) współdziałanie z organami jednostek pomocniczych.
§ 64
1. Radni potwierdzają swoją obecność na sesjach i posiedzeniach Komisji podpisem na liście obecności.
2. W przypadku nieobecności na sesji lub posiedzeniu Komisji radny jest zobowiązany usprawiedliwić swoją nieobecność Przewodniczącemu Rady lub Przewodniczącemu Komisji.
§ 65
1. W przypadku wniosku pracodawcy zatrudniającego radnego o rozwiązanie z nim stosunku pracy, Rada może powołać komisję doraźną do szczegółowego zbadania wszystkich okoliczności sprawy.
2. Komisja przedkłada swoje ustalenia i propozycje na piśmie Przewodniczącemu.
3. Przed podjęciem uchwały w przedmiocie wskazanym w ust.1 Rada powinna umożliwić radnemu złożenie wyjaśnień.
§ 66
Radni mogą zwracać się bezpośrednio do Przewodniczącego we wszystkich sprawach związanych z pełnieniem przez nich funkcji radnego.
6. Wspólne sesje z radnymi innych jednostek samorządu terytorialnego
§ 67
1. Rada może odbywać wspólne sesje z radnymi innych jednostek samorządu terytorialnego w szczególności dla rozpatrzenia i roztrzygnięcia ich wspólnych spraw.
2. Wspólne sesje organizują Przewodniczący Rad zainteresowanych jednostek samorządu terytorialnego.
3. Zawiadomienie o wspólnej sesji podpisują wspólnie Przewodniczący lub upoważnieni Wiceprzewodniczący zainteresowanych jednostek samorządu terytorialnego.
4. Koszty wspólnej sesji ponoszą równomiernie jednostki samorządu terytorialnego biorące w niej udział, chyba że radni uczestniczący we wspólnej sesji postanoiwią inaczej.
5. Przebieg wspólnych obrad może być uregulowany wspólnym regulaminem uchwalonym przed przystąpieniem do obrad.
Rozdział IV
Zasady i tryb działania Komisji Rewizyjnej
1. Organizacja Komisji Rewizyjnej
§ 68
1. Komisja Rewizyjna składa się z Przewodniczącego, Zastępcy Przewodniczącego oraz członków.
2. Do kierowania pracą Komisji członkowie komisji wybierają Przewodniczącego i jego Zastępcę.
§ 69
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej organizuje pracę Komisji i prowadzi jej obrady. W przypadku nieobecności Przewodniczącego lub niemożliwości działania jego zadania wykonuje Zastępca.
2. Zasady kontroli
§ 70
1. Komisja Rewizyjna wykonuje zadania kontrolne na zlecenie Rady w zakresie i formie wskazanej w uchwale Rady.
2. Komisja Rewizyjna kontroluje w szczególności działalność Wójta, gminnych jednostek organizacyjnych i jednostek pomocniczych Gminy pod względem:
1) legalności,
2) gospodarności,
3) rzetelności,
4) celowości,
5) zgodności dokumentacji ze stanem faktycznym.
3. Komisja Rewizyjna bada w szczególności gospodarkę finansową kontrolowanych podmiotów, w tym wykonanie budżetu Gminy.
§ 71
Komisja Rewizyjna przeprowadza następujące rodzaje kontroli:
1) kompleksowe - obejmujące całość działalności kontrolowanego podmiotu lub obszerny zespół działań tego podmiotu,
2) problemowe - obejmujące wybrane zagadnienia lub niewielki fragment w działalności kontrolowanego podmiotu,
3) sprawdzające - podejmowane w celu ustalenia, czy wyniki poprzedniej kontroli zostały uwzględnione w toku postępowania danego podmiotu.
§ 72
1. Komisja Rewizyjna przeprowadza kontrole kompleksowe w zakresie ustalonym w jej planie pracy, zatwierdzonym przez Radę.
2. Rada może podjąć uchwałę w sprawie przeprowadzenia kontroli kompleksowej nie objętej planem.
§ 73
Kontrola kompleksowa nie powinna trwać dłużej niż 7 dni roboczych, kontrole problemowe i spawadzające - nie dłużej niż 3 dni robocze.
§ 74
1. Postępowanie kontrolne przeprowadza się w sposób umożliwiający bezstronne i rzetelne ustalenie stanu faktycznego w działalności prowadzonej przez kontrolowany podmiot, rzetelne jego udokumentowanie i ocenę według kryteriów ustalonych w § 70 ust.2.
2. Stan faktyczny ustala się na podstawie dowodów zebranych w toku postępowania kontrolnego.
3. Jako dowód może być wykorzystane wszystko, co nie jest sprzeczne z prawem. Jako dowody mogą być wykorzystane w szczególności: dokumenty, wyniki oględzin, zeznania świadków, opinie biegłych oraz pisemne wyjaśnienia i oświadczenia kontrolowanych.
3.Tryb kontroli
§ 75
1. Kontroli kompleksowych mogą dokonywać w imieniu Komisji Rewizyjnej zespoły kontrolne składające się co najmniej z 2 członków Komisji.
2. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej wyznacza na piśmie kierownika zespołu kontrolnego, który dokonuje podziału czynności pomiędzy kontrolujących.
3. Kontrole problemowe i sprawdzające mogą być przeprowadzane przez jednego członka Komisji Rewizyjnej.
4. Kontrole przeprowadzane są na podstawie pisemnego upoważnienia wydanego przez Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej, określając kontrolowany podmiot, zakres kontroli oraz osoby wydelegowane do przeprowadzenia kontroli.
5. Kontrolujący obowiązani są przed przystąpieniem do czynności kontrolnych okazać kierownikowi kontrolowanego podmiotu upoważnienia, o których mowa w ust.4 oraz dowody osobiste.
§ 76
1. W razie powzięcia w toku kontroli uzasadnionego podejrzenia popełnienia przestępstwa, kontrolujący niezwłocznie zawiadamia o tym kierownika kontrolowanej jednostki i Wójta, wskazując dowody uzasadniające zawiadomienie.
2. Jeżeli podejrzenie dotyczy osoby Wójta, kontrolujący zawiadamia o tym Przewodniczącego.
§ 77
1. Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest zapewnić warunki i środki dla przwidłowego przeprowadzenia kontroli.
2. Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiazany jest w szczególności przedkładać na żądanie kontrolujących dokumenty i materiały niezbędne do przeprowadzenia kontroli oraz umożliwić kontrolującym wstęp do obiektów i pomieszczeń kontrolowanego podmiotu.
3. Kierownik kontrolowanego podmiotu, który odmówi wykonania czynności, o których mowa w ust.1 i 2, obowiązany jest do niezwłocznego złożenia na ręce osoby kontrolującej pisemnego wyjaśnienia.
4. Na żądanie kontrolujących kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest udzielić ustnych i pisemnych wyjaśnień, także w przypadkach innych niż określone w ust.3.
§ 78
Czynności kontrolne wykonywane są w miarę możliwości w dniach i godzinach pracy kontrolowanego podmiotu.
4. Protokoły kontroli
§ 79
1. Kontrolujący sporządzają z przeprowadzonej kontroli - w terminie 3 dni od daty jej zakończenia - protokół pokontrolny, obejmujący:
1) nazwę i adres kontrolowanego podmiotu,
2) imiona i nazwiska kontrolujących,
3) datę rozpoczęcia i zakończenia czynności kontrolnych,
4) określenie przedmiotowego zakresu kontroli i okresu objętego kontrolą,
5) imię i nazwisko kierownika kontrolowanego podmiotu,
6) przebieg i wyniki czynności kontrolnych, a w szczególności wnioski z kontroli, które wskazują nieprawidłowości w działalności kontrolowanego podmiotu oraz dowody potwierdzające ustalenia zawarte w protokole,
7) datę i miejsce podpisania protokołu,
8) podpisy kontrolujących i kierownika kontrolowanego podmiotu lub notatkę o odmowie podpisania protokołu z podaniem przyczyn odmowy.
2. Protokół pokontrolny może także zawierać wnioski oraz propozycje, co do sposobu usunięcia nieprawidłowości stwierdzonych w wyniku kontroli.
§ 80
1. W przypadku odmowy podpisania protokołu przez kierownika kontrolowanego podmiotu jest on zobowiązany do złożenia - w terminie 3 dni od daty odmowy - pisemnego wyjaśnienia jej przyczyn.
2. Wyjaśnienie, o którym mowa w ust.1 składa się na ręce Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej.
§ 81
1. Kierownik kontrolowanego podmiotu może złożyć na ręce Przewodniczącego Rady uwagi dotyczące kontroli i jej wyników.
2. Uwagi, o których mowa w ust.1 składa się w terminie 7 dni od daty przedstawienia kierownikowi kontrolowanego podmiotu protokołu do podpisania.
5. Plan pracy i sprawozdania Komisji Rewizyjnej
§ 82
1. Komisja Rewizyjna przedkłada Radzie do zatwierdzenia plan pracy w terminie do dnia 1 marca każdego roku, przy czym Rada może plan zatwierdzić w całości lub w części.
2. Plan przedłożony Radzie musi zawierać co najmniej:
1) terminy odbywania posiedzeń,
2) terminy i wykaz jednostek, które zostaną poddane kontroli kompleksowej.
3. Przystąpienie do wykonywania kontroli kompleksowych może nastąpić po zatwierdzeniu planu pracy lub jego części.
§ 83
1. Komisja Rewizyjna składa Radzie - w terminie do 30 stycznia każdego roku - roczne sprawozdanie ze swojej działalności w roku poprzednim.
2. Sprawozdanie powinno zawierać:
1) liczbę, przedmiot, miejsce, rodzaj i czas przeprowadzonych kontroli,
2) wykaz najważniejszych nieprawidłowości wykrytych w toku kontroli,
3) wykaz uchwał podjętych przez Komisję Rewizyjną,
4) wykaz kontroli dokonanych przez inne podmioty wraz z najważniejszymi wnioskami wynikającymi z tych kontroli,
5) opinię wykonania budżetu Gminy za rok poprzedni oraz wnioski w sprawie absolutorium.
3. Poza terminem określonym w ust.1, Komisja Rewizyjna składa sprawozdanie ze swojej działalności na żądanie Rady, po podjęciu uchwały określającej przedmiot i termin złożenia sprawozdania.
6. Posiedzenia Komisji Rewizyjnej
§ 84
1. Komisja Rewizyjna obraduje na posiedzeniach zwoływanych przez jej Przewodniczącego, zgodnie z zatwierdzonym planem pracy oraz w miarę potrzeb.
2. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej może zwołać posiedzenie, które nie jest objęte zatwierdzonym planem pracy Komisji.
3. Posiedzenia, o jakich mowa w ust.2, mogą być zwoływane z własnej inicjatywy Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej a także na pisemny umotywowany wniosek:
1) Przewodniczącego Rady,
2) nie mniej niż 10 radnych,
3) nie mniej niż 2 członków Komisji Rewizyjnej.
4. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej może zapraszać na jej posiedzenia:
1) radnych nie będących członkami Komisji Rewizyjnej,
2) osoby zaangażowane na wniosek Komisji Rewizyjnej w charakterze biegłych lub ekspertów.
5. Z posiedzenia Komisji Rewizyjnej należy sporządzić protokół, który podpisuje Przewodniczący Komisji.
§ 85
1. Członkowie Komisji Rewizyjnej podlegają wyłączeniu od udziału w jej działaniach w sprawach, w których może powstać podejrzenie o ich stronniczość lub interesowność.
2. W sprawie wyłączenia Zastępcy Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej oraz poszczególnych członków decyduje pisemnie Przewodniczący Komisji Rewizyjnej.
3. O wyłączeniu Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej decyduje Rada.
4. Wyłączony członek Komisji Rewizyjnej może odwołać się na piśmie od decyzji o wyłączeniu do Rady - w terminie 3 dni od daty powzięcia wiadomości o treści tej decyzji.
§ 86
Uchwały Komisji Rewizyjnej zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu Komisji w głosowaniu jawnym.
§ 87
Obsługę biurową Komisji Rewizyjnej zapewnia Wójt.
§ 88
1. Komisja Rewizyjna może korzystać z porad, opinii i ekspertyz osób posiadających wiedzę fachową, związaną z przedmiotem jej działania.
2. W przypadku, gdy skorzystanie z wyżej wskazanych środków wymaga zawarcia odrębnej umowy i dokonania wypłaty wynagrodzenia ze środków publicznych, Przewodniczący Komisji Rewizyjnej przedstawia sprawę Wójtowi w celu rozpatrzenia sprawy i podpisania stosownej umowy.
3. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej może zwracać się do Przewodniczących innych Komisji Rady o oddelegowanie w skład zespołu kontrolnego radnych mających kwalifikacje w zakresie tematyki objętej kontrolą.
4. Do członków innych Komisji uczestniczących w kontroli prowadzonej przez Komisję Rewizyjną stosuje się odpowiednio przepisy niniejszego rozdziału.
5. Przewodniczący lub z jego upoważnienia Wiceprzewodniczący zapewnia koordynację współdziałania poszczególnych Komisji w celu właściwego ich ukierunkowania, zapewnienia skuteczności działania oraz unikania zbędnych kontroli.
§ 89
Komisja Rewizyjna może występować do organów Gminy w sprawie wniosków o przeprowadzenie kontroli przez Regionalną Izbę Obrachunkową, Najwyższą Izbę Kontroli lub inne organy kontroli.
Rozdział V
Zasady działania klubów radnych
§ 90
Radni mogą tworzyć kluby radnych według kryteriów przez siebie przyjętych.
§ 91
1. Warunkiem utworzenia klubu jest zadeklarowanie w nim udziału przez co najmniej 5 radnych.
2. Powstanie klubu musi zostać niezwłocznie zgłoszone na piśmie Przewodniczącemu Rady.
3. W zgłoszeniu podaje się:
1) nazwę klubu,
2) aktualną listę członków oraz imię i nazwisko przewodniczącego klubu.
4. W razie zmiany składu klubu lub jego rozwiązania Przewodniczący klubu jest obowiązany do niezwłocznego poinformowania na piśmie o tym Przewodniczącego Rady.
§ 92
1. Kluby działają wyłącznie w ramach Rady.
2. Przewodniczący Rady prowadzi rejestr klubów.
§ 93
1. Kluby działają w okresie kadencji Rady. Upływ kadencji Rady jest równoznaczny z rozwiązaniem klubów.
2. Kluby mogą ulegać wcześniejszemu rozwiązaniu na mocy uchwał ich członków, podejmowanych bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy członków klubu.
§ 94
Prace klubu organizują Przewodniczący klubów, wybierani przez członków klubu.
§ 95
1. Kluby radnych mogą uchwalać własne regulaminy.
2. Regulaminy klubów nie mogą być sprzeczne ze Statutem Gminy.
3. Przewodniczący klubów są obowiązani do niezwłocznego przedkładania regulaminów klubów Przewodniczącemu Rady.
4. Postanowienie ust.3 dotyczy także zmian regulaminów.
§ 96
1. Klubom przysługują uprawnienia wnioskodawcze i opinidawcze w zakresie organizacji i trybu działania Rady.
2. Kluby mogą przedstawiać swoje stanowisko na sesji Rady wyłącznie przez swoich przedstawicieli.
§ 97
Na wniosek Przewodniczących klubów Wójt obowiązany jest zapewnić klubom warunki organizacyjne niezbędne do ich funkcjonowania.
Rozdział VI
Tryb pracy i zadania Wójta
1. Tryb pracy Wójta
§ 98
1. Organem wykonawczym Gminy jest Wójt.
2. Kadencja Wójta rozpoczyna się w dniu rozpoczęcia kadencji Rady.
3. Objęcie obowiązków przez Wójta następuje z chwilą złożenia wobec Rady ślubowania.
§ 99
Do zadań Wójta należy w szczególności:
1) kierowanie Urzędem Gminy i organizowanie pracy Urzędu,
2) przygotowywanie projektów uchwał Rady i określanie sposobu ich wykonywania,
3) gospodarowanie mieniem komunalnym,
4) wykonywanie budżetu,
5) kierowanie bieżącymi sprawami Gminy oraz reprezentowanie jej na zewnątrz,
6) zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych,
7) realizowanie wszelkich innych zadań i obowiązków wynikających z przepisów prawa.
Rozdział VII
Urząd Gminy
§ 100
1. Wójt wykonuje zadania przy pomocy Urzędu Gminy.
2. Organizację i zasady funkcjonowania Urzędu Gminy określa regulamin organizacyjny nadany przez Wójta w drodze zarządzenia.
Rozdział VIII
Zasady dostępu do dokumentów i korzystania z nich przez obywateli
§ 101
1. Obywatele bez potrzeby wskazywania interesu prawnego czy faktycznego mają prawo do uzyskiwania informacji o działalności samorządu i jego organów, a w szczególności do wglądu w dokumenty powstające w toku wykonywania zadań publicznych.
2. W szczególności udostępnia się następujące rodzaje dokumentów:
1) protokoły z sesji,
2) protokoły z posiedzeń Komisji Rady, w tym Komisji Rewizyjnej,
3) uchwały Rady,
4) wnioski i opinie Komisji Rady,
5) interpelacje i wnioski radnych oraz treść udzielonych na nie odpowiedzi.
3. Dokumenty wymienione w ust.2 podlegają udostępnieniu po ich formalnym przyjęciu - zgodnie z obowiązującym przepisami prawa oraz niniejszym Statutem.
4. Dostęp do informacji i dokumentów podlega ograniczeniom wynikającym z przepisów ustawowych, w szczególności ustawy o ochronie danych osobowych, o ochronie informacji niejawnych, z Kodeksu Postępowania Administracyjnego.
§ 102
1. Dokumenty z zakresu działania Rady, Komisji i Wójta udostępnia się w Urzędzie Gminy, w pokoju ds. obsługi Rady, w godzinach przyjmowania interesantów, na wniosek zainteresowanego.
2. W przypadku spotkania się z odmową zainteresowany może złożyć pisemny wniosek o udostępnienie mu wskazanych przez siebie dokumentów.
3. Na wniosek, o którym mowa w ust.2 udziela się pisemnej odpowiedzi nie później niż w ciągu 14 dni od daty jego złożenia.
§ 103
1. Z dokumentów wymienionych w § 100 ust.2 obywatele mogą sporządzać notatki i kserokopie.
2. Realizacja czunności określonych w ust.1 może się odbywać wyłącznie w Urzędzie Gminy i w asyście pracownika Urzędu.
3. Na żądanie obywatela uwierzytelnia się kopie wybranych przez niego dokumentów.
Rozdział IX
Jednostki pomocnicze Gminy
§ 104
1. Stosownie do potrzeb i tradycji w Gminie mogą być tworzone sołectwa oraz inne jednostki pomocnicze.
2. Wykaz jednostek pomocniczych Gminy stanowi załącznik Nr 4 do Statutu.
3. O utworzeniu, połączeniu i podziale jednostki pomocniczej Gminy, a także zmianie jej granic rozstrzyga Rada poprzez podjęcie uchwały na wniosek:
1) Wójta Gminy,
2) mieszkańców Gminy.
4. W przypadku, gdy z inicjatywą występuje Wójt wymagane jest uprzednie przeprowadzenie konsultacji z mieszkańcami reprezentowanymi przez organy jednostek pomocniczych, które mają być objęte zmianami. Wynik konsultacji zawarty w uchwałach Zebrań Wiejskich załączany jest do wniosku Wójta i przedkładany Radzie.
5. W przypadku określonym w ust.3 pkt 2 wymagany jest pisemny wniosek co najmniej 50% wyborców posiadających czynne prawa wyborcze do Rady Gminy zamieszkałych na terenie, którego dotyczą wnioskowane zmiany.
6. Projekt granic jednostki pomocniczej sporządza Wójt w uzgodnieniu z inicjatorami utworzenia tej jednostki. Przebieg granic jednostek pomocniczych powinien - w miarę możliwości - uwzględniać naturalne uwarunkowania przestrzenne, komunikacyje i więzi społeczne.
7. Uchwały, o których mowa w ust.3 określają w szczególności:
1) obszar,
2) granice,
3) nazwę,
4) siedzibę jednostki pomocniczej.
§ 105
Organizację i statuty sołectw określają odrębne uchwały.
§ 106
Jednostka pomocnicza Gminy zarządza i korzysta z mienia komunalnego oraz rozporządza dochodami z tego źródła w zakresie określonym w statucie sołectwa. Statut ustala również zakres czynności dokonywanych samodzielnie przez jednostkę pomocniczą w zakresie przysługującego jej mienia.
§ 107
Bieżącą kontrolę gospodarki finansowej jednostek pomocniczych sprawuje Wójt poprzez Skarbnika Gminy. Wójt przedkłada roczne informacje w tym zakresie Radzie Gminy.
§ 108
1. Sołtysi są zapraszani na sesje Rady.
2. Sołtysowi może być udzielony głos na sesji, jednak bez prawa udziału w głosowaniu.
Rozdział X
Postanowienia końcowe
§ 109
Traci moc uchwała Nr III/4/2002 Rady Gminy Świętajno z dnia 14 grudnia 2002 r. w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Świętajno (Dz.Urz.Woj.Warm.-Maz. z 2003 r. Nr 1, poz.9).
§ 110
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Warmińsko-Mazurskiego.
Załącznik Nr 1 - Mapka Gminy
Załącznik Nr 2 - Wizerunek graficzny herbu
Załącznik Nr 3 - Wykaz jednostek organizacyjnych Gminy
Załącznik Nr 4 - Wykaz jednostek pomocniczych Gminy
Przewodnicząca Rady Gminy
Krystyna Wawrzyn